Hogyan vezethet sikerre a marketing automatizálás? 1. rész

A marketing automatizálás körül rengeteg félreértés kering, ez pedig hibás alkalmazáshoz vezet. Fontosnak tartottuk, hogy részletesebben körbejárjuk a témakört, mind elméleti, mind pedig gyakorlati oldalról.

Bejegyzésünk 1. részében az automatizálás fogalmát vizsgáljuk meg.

Mi a marketing automatizálás?

Talán a legegyszerűbb megközelítés, ha elsőként tisztázzuk, mit NEM takar a marketing automatizálás fogalma:

  • Email marketing: az email marketing ugyan része a marketing automatizálásnak, de nem feleltethető meg egy az egyben egymásnak a két fogalom. A marketing automatizálás az egyes online eszközök működtetésének szinergiájával támogatja a vállalatok online marketing és értékesítési folyamatait, legyen szó social media-ról, telefonos értékesítésről vagy mobiltelefonon történő aktivitásokról.
  • „Spam” küldésre alkalmas eszköz: Mint minden innováció, a marketing automatizálás is alkalmazható rosszul, ebben az esetben tényleg nem több, mint a fogyasztók által gyűlölt, kéretlen levelek generátora. A feladó tudatosságától függ, hogy mennyire sikerül az automatizálás segítségével hatékonyabbá tenni marketing folyamatait.
Kép forrás: https://blog.perceptive.co.nz/need-marketing-automation

Kép forrása https://blog.perceptive.co.nz/need-marketing-automation

Meghatározás

A marketing automatizálás fogalma azt a software-t vagy platformot takarja, amely automatizálja egy vállalat online marketing és/vagy értékesítési folyamatait. Ezek a folyamatok nagyon különbözőek lehetnek a különböző profilú és méretű cégek között.
Ennek megfelelően bizonyos esetekben az automatizálás „csak” egy kiterjesztett email marketing tevékenységet takar, máskor komplexebb folyamatokat jelöl (például felhasználói adatgyűjtés alapján automatizált tartalommarketing).

Mit tartalmaz?

Egy hatékony marketing automatizáláshoz kapcsolódó software a következő funkciókkal rendelkezik:

  • Email marketing
  • Landing page
  • Kampány management
  • Lead management
  • CRM integráció
  • Social marketing
  • Marketing analitika
Kép forrás: https://hub.uberflip.com/blog/marketing-automation-resources

Kép forrás: https://hub.uberflip.com/blog/marketing-automation-resources

A lehetőségeket gyakran három csoportba szokták sorolni a támogatandó funkciók mentén:

  • értékesítés alapú optimalizálás
  • tartalom alapú optimalizálás
  • email marketing
  1. Értékesítés alapú optimalizálás

A következő igényeket támaszthatjuk a rendszerrel szemben:

  • Landing page-k és űrlapok készítése, majd az itt beszerzett adatok visszatöltése a CRM rendszerbe
  • SEM integráció (Search Engine Marketing)
  • A honlapunk látogatói által végzett tevékenységek valós idejű mérése
  • Valós idejű értékesítés

Az ebbe a csoportba tartozó funkciók tehát közvetlenül kapcsolódnak a lead gyűjtéshez, az azokkal kapcsolatos információk gyűjtéséhez, ezeken keresztül pedig az értékesítéshez.

  1. Tartalom alapú optimalizálás

A következő funkciók tartoznak ebbe a kategóriába:

  • adaptív tartalmak
  • tartalom perszonalizáció
  • social media integráció és automatizálás
  • tartalomértékelés

Ebben az esetben a gyűjtött adatok elemzésével látható, hogy a különböző típusú tartalmakat mikor, milyen felhasználók olvassák el, e mentén pedig optimalizálhatjuk saját tartalommarketing stratégiánkat.

  1. Email marketing

Az általános hírlevél küldéshez képest az email marketing egy előre meghatározott mechanizmusok mentén, a korábban begyűjtött adatokra alapozott email kiküldés. Perszonalizálva történik, ezáltal csökkenti a „spam” érzését a felhasználókban. Ez az eszköz kiváló megoldás upsell és x-sell lehetőségeink kiaknázására.

Az elméleti háttér tisztázása után a következő bejegyzésünkben megmutatjuk, hogyan működik a hatékony marketing automatizálás a gyakorlatban!