23 tipp, hogy jobb legyen a Power BI dashboardod

A marketing világában hamar megtanulod, hogy a jó tanácsokat, tippeket és aranyszabályokat szűkmarkúan mérik. Általában egyjegyű és népmesei prímek – 3 vagy 7 – mennyiségében kapjuk őket, szerencsés esetben a 10 is előfordul, hogy a decimális számítás rajongói se csalódjanak.

Mivel a Power BI-ban készülő vezetői dashboardok készítésének rengeteg trükkje van, egy erről szóló írásnál akár nagyobb szám is szóba jöhet. Kössük valami októberi aktualitáshoz: joggal merül fel a 13 (a cikk szerzőjének születésnapja… ötlet elvetve 😊), de például a focit kedvelők számára érdekes szám lehet a 19 (Storck úr távozása után ennyi edzőt fogyasztottunk el Mexikó óta). Az októberi hónapot azonban a 23-i nap fémjelzi legjobban, amely az egyik legszebb történelmi eseményünk dátuma.

Utóbbi tiszteletére jöjjön tehát 23 jó tanács a tökélyre optimalizált vezetői dashboardok készítésének módszereire: Do’s and don’ts, vagyis hogyan és hogyan ne csináld.

Amennyiben betartjuk ezeket a jó tanácsokat, akkor jól elrendezett, átgondolt és azonnal érthető információkat tartalmazó anyagot tehetünk az asztalra (vagy inkább képernyőre), zavaros és haszontalan helyett.

 

Indítsunk egy bemelegítő körrel. Dashboard: olyan üzleti információs felület, ami főként menedzserek gyors tájékoztatására szolgál, és általában a legfontosabb célokhoz (KPI-khez) kapcsolódó teljesítmények monitorozása van a fókuszban.

Íme a 23 jó tanács kiemelkedő színvonalú Power BI dashboardok készítéséhez:

  1. Tervezd meg, hogy kinek szóljon, számukra legyen releváns és értékes
    Teljesen eltérő infóra van szüksége a CEO-nak, a Sales-en dolgozó vezetőknek, vagy a business analyst-nek.
  2. Legyen mondanivalód – még jobb, ha sztorid -, amit elmesélsz
    Egy-egy új elem felvétele előtt kérdezd meg magadtól: hozzáad ez a sztori megértéséhez?
  3. Tartsd az infókat egy oldalon vagy egy képernyőn belül
    Ez a lényege a dashboardnak, néhány percnek elégnek kell lennie a megértéshez, a részletesebb információkat hagyjuk meg a tetszőleges méretű kimutatásoknak.
  4. A legfontosabb infók (jellemzően számok) mérete legyen a legnagyobb
    Van olyan játék, hogy „találd meg a képen elrejtve” … ez nem az.
  5. Fontossági sorrend az olvasás sorrendjében: balról jobbra, fentről lefelé
    First things first – tartja a mondás.
  6. Használd a megfelelő vizualizációs eszközöket
    Egy havi bontású terv-tény összemérést nehéz lenne egyetlen számmal kifejezni, az oszlop-vonal mix viszont kiváló választás.
  7. A kör alakú ábrákban nehéz számszerűsített adatokat felfogni – lehetőleg kerüljük
    Pszichológusok mondták.
  8. Használj logikus sorba rendezéseket
    Havi bontású számokban adja magát a sorrend, de például egy egyéni teljesítményeket összehasonlító oszlopdiagramban helytálló a nagyság szerinti sorrendbe rendezés.
  9. Csak akkor használd az értékek kiírását pluszban, ha muszáj, az ábra általában elég
    Sok helyet foglalnak, feleslegesen.
  10. Csoportosítsd az információkat
    A tematikusan összetartozó ábrákat egymás mellé, ne szétszórva rendezzük.
  11. Színek használatával óvatosan
    A színek jelentéseket hordoznak: a zöld jó, a piros rossz, ez könnyen érthető… de ennél több színt nehéz értelmezni és túlzsúfoltságot okoz.
  12. Tervezd meg az elrendezést
    Bármilyen eszközt is használj, érdemes egy koncepcionális vázlatot készíteni a megvalósítás előtt (skicc).
  13. Válassz megfelelő hátteret
    Egy árnyalattal sötétebb háttér kiemeli a négyzetes keretben elhelyezett információkat.
  14. Az infók mixelése néha jó
    Népszerű és közérthető az a kombinált ábra, amely egy ábrán belül mutatja a terveket oszlopban, a tény adatokat vonalban.
  15. 2 D elég
    Az adatok térbeli, 3 D-s ábrázolása legtöbbször inkább árt, mint használ, használatukkor a dashboardok vesztenek a letisztultságukból.
  16. Használj milliárdokat, milliókat, ezreseket
    Ahol lehet, spórolj a számjegyekkel, amelyek nemcsak foglalják a helyet, de nehezítik a gyors megértést is.
  17. A tortadiagramok csak akkor jók, ha 2-3 kategóriát összesítenek
    Még mindig láthatunk példákat 10+ kategória számainak egy körbe zsúfolására, de általában csak a domináns nagy cikkelyű kategóriára emlékszünk belőle.
  18. Ikonok konzisztens használata
    Ha zöld szín jelzi a KPI elérését az egyik ábrán, ne kerüljön pipa a másik szám mellé.
  19. Az idősíkok ne cserélődjenek
    Nehéz átlátni egy olyan információhalmazt, ahol az egyik ábra az előző negyedévre, a másik pedig az elmúlt 30 napra szól.
  20. Dinamikus, interaktív adatok a filter segítségével
    Segít megérteni az információt, és növeli az olvasó involválását, ha könnyen kezelhető filterek segítségével saját maguk tovább „okosíthatják” az olvasmányt.
  21. Vedd figyelembe a kijelző technológiáját
    Amennyiben erős mobil használatra számítunk a célközönség soraiban, dizájnoljuk annak megfelelően a nézeteket.
  22. Adj szöveges segítséget, ahol szükséges
    A használatot segítő rövid magyarázatok nem kell, hogy látszanak, de nagyon hasznosak lehetnek, ha ideiglenesen – például gyors egérművelettel – megmutathatók.
  23. Tesztelj!
    Mint minden fejlesztett termék esetében, itt sem kerülhetjük el. Legjobb, ha bevonjuk a munkába a célközönség egy részét, lehetőleg annak erős kritikai érzékkel rendelkező tagjait, ők segítenek majd a legtöbbet.