A technológiai felékszülés és fejlesztések éve, avagy a Kártyapiac 2018-ban

Az április utolsó napjaiban, IIR Hungary szervezésében megrendezett, Kártyapiac konferencia 2018 tavaszán ismét az aktualitásokra fókuszált. A konferencia címével ellentétben sokkal inkább a digitális trendekről hallhattunk.

A kiemelt témák közé tartozott a harmadik feles szolgáltatók belépése, a profilozás új irányai, az ügyfél-bank-szolgáltató jogvita, az öncsalás megállapítási képesség fejlesztése, az ügyfél azonosítás és megismerés, az incidens riportolás GDPR kompatibilisen, a cégek visszaéléseinek külső és belső kockázata és a digitalizáció következményei.

Az innováció mellett természetesen a bankszektort foglalkoztató törvényi előírások is hangsúlyt kaptak.  Több előadás is azzal foglalkozott, hogy az egyes pénzintézeteknél milyen lehetőségek nyílnak meg a PSD2 és az azonnali fizetési rendszer bevezetése által. A lehetséges üzleti modelleket felállítva megvizsgálták a szakértők azt, hogy hogyan hat a PSD2 és az azonnali átutalás a kártyapiacra, valamint, hogy mi várható elfogadói oldalon. Erről a témáról blogunkban már korábban is olvashattál.

A biztonsággal összefüggő témákkal külön szekció is foglalkozott. Több lehetséges megoldást is bemutattak a kiemelkedően fontosnak számító erős ügyfél-autentikációval kapcsolatosan.

A konferencián elhangzottakkal kapcsolatos véleményéről Horváth Orsi kolléganőnket kérdeztük, aki jelenleg is a PSD2 és az ahhoz kötődő legfrissebb infókba ássa bele magát.

Milyen lehetőségek nyílnak meg a PSD2 és az azonnali fizetési rendszer által?

A pénzforgalmi szolgáltatások ma már alapvető szükségleteket elégítenek ki, azonban a hagyományos banki infrastruktúrák nem elégítik ki maradéktalanul a fogyasztói elvárásokat, amelyek – az élet más területeihez hasonlóan – folyamatos ügyintézési lehetőséget jelentenek a felhasználók számára.

Másodpercek alatt eljut egy emailünk a világon bárhová, vagy valós időben kommunikálhatunk bárkivel akár a világ másik végén, míg a pénzküldés még országon belül is órákba telhet.
A hagyományos infrastruktúrán alapuló, de annak hátrányait részben kiküszöbölő új, innovatív megoldások születnek, amelyeket a technológia fejlődése és új piaci szereplők – a fintech cégek – belépése tesz lehetővé. A pénzforgalmi piacra való belépés azonban költséges, hiszen drága infrastruktúrát kell üzemeltetni (pl. fiókhálózat, informatikai rendszerek fenntartása és üzemeltetése, szabályozásnak való megfelelés stb.)

A felmérések szerint az ügyfelek azonban alapvetően bizalmatlanok a nem banki szereplőkkel szemben, a pénzüket nem szívesen bízzák néhány hónappal ezelőtt alapított fintech cégekre.

Az azonnali fizetési rendszer bevezetésével 2019 második felétől a banki utalások megváltoznak és az instant fogyasztói igény kielégítésére fókuszálnak.

A 10 millió forint alatti fizetéseknek 5 másodpercen belül el kell jutniuk a címzetthez, a küldött összegnek pedig bármilyen fizetési műveletre felhasználhatónak kell lennie. Az új fizetési szolgáltatás az év minden napján, éjjel-nappal folyamatosan elérhető lesz. A szolgáltatással a bankok új üzleti modelleket hozhatnak létre, amely mind az ügyfeleknek, mind pedig a bankoknak kedvezni fog.

A PSD2 bevezetése által pedig az open banking segítségével sokkal tudatosabban intézheti mindenki a pénzügyeit, kényelmesebb lesz a pénzünk feletti kontroll. Egy példa: ha több banknál vezetünk számlát, azt a jövőben az open banking segítségével egy helyen, aggregálva láthatjuk (pl. egy fintech cég appjában, vagy valamely pénzintézet internetbankjában, a választék hatalmas lesz). Ez azt jelenti, hogy érzékeny ügyféladatok fognak közlekedni a különböző pénzforgalmi szolgáltatók között.

Banki szempontból a rengeteg ügyféladat, amely rendelkezésre áll (költési szokások, személyes adatok stb.) olyan új lehetőségeket fog jelenteni, amelyek segítségével sokkal célzottabb, személyre szabott szolgáltatásokat tudnak kínálni az ügyfeleiknek.

Szerinted a mobilfizetés terén lesz-e áttörés 2018-ban?

10 évvel ezelőtt, ha sorban álltunk az élelmiszerboltban fizetésre várva, és valaki elővette előttünk a bankkártyáját, kicsit ferde szemmel néztünk rá, hogy feltartja a sort. Manapság már akkor nézünk ferde szemmel, ha valaki nekiáll az aprót keresni, és nem egy érintéssel, bankkártyával fizet.

A mobilfizetés ezt a technológiát használja, és még a kártyának sem kell nálunk lennie, a telefonunk pedig úgyis nálunk van, erről számos kutatás született. Egy példa: a Z generáció (8-22 évesek) 88%-a inkább lemond a tisztálkodási lehetőségről, csak internet és okostelefon legyen, de az Y generáció (23-37 évesek) is 57 %-ban úgy vélik, hogy internet és okostelefon nélkül nem tudnának élni 🙂

Több bank is kijött már a mobilfizetési megoldásával, az OTP, a Gránit, az MKB és a K&H is. Más bankok is fejlesztik már saját megoldását, így egyre elterjedtebb és népszerűbb lesz ez a fizetési forma.

Te tapasztalod-e a blockchain hatásait a banki világban?

Egyelőre a blockchain lehetőségeiről a banki környezetben csak értekezések folynak, mi mindenre lehetne használni. Magyarországon a Blockchain Competence Center tűzte zászlajára ennek népszerűsítését, és a felhasználási lehetőségek kiaknázását.

Rejt-e kockázatokat a PSD2 bevezetése a banki ügyfelek számára?

A PSD2 célja a biztonság növelése (többek között), ezért kötelezővé tették a pénzintézetek számára az erős ügyfélhitelesítést. Ez azt jelenti, hogy nem lesz elég pl. egy statikus jelszó használata ahhoz, hogy belépjünk az internetbankba, még egy faktor szükséges, amit meg kell adnunk – pl. egy SMS-ben kézbesített jelszó, vagy az ujjlenyomatunk (ha arra képes telefonnal rendelkezünk). Ez mindenképpen növeli a biztonsági szintet, de ez természetesen nem helyettesítheti a körültekintést, ha online intézünk pénzügyeket.

Mi, mint magánemberek hogyan fogjuk érezni a bőrünkön a PSD2-t? Mik azok a gyakorlati dolgok, amiket a mindennapokban észre fogunk venni?

A mindennapjainkat csak akkor változtatja meg a PSD2 open banking, ha ahhoz felhatalmazást adunk, vagyis bankunk nem adhatja ki az adatainkat más pénzforgalmi szolgáltatónak, hacsak nem adtuk kifejezett beleegyezésünket.

Ha úgy döntünk, hogy használjuk ezeket az új lehetőségeket, akkor viszont gyorsabb, egyszerűbb, átláthatóbb lesz a pénzügyeink intézése. Ha esetleg személyi kölcsön felvételén gondolkodunk, nem kell majd bemenni különböző bankfiókokba vagy pénzintézeti honlapokat bújni ahhoz, hogy megtaláljuk mely ajánlat számunkra a legkedvezőbb, elég lesz engedélyt adni arra, hogy banki adatainkat (pl. a számlaforgalmunkat, amelyen a fizetésünk és a kiadásaink is szerepelnek) kiadhassa a bank egy olyan szolgáltatónak, aki automatikusan megcsinálja az összehasonlítást, és akár online megköthetjük a szerződést is a személyi kölcsönre.

 

Amennyibben a téma felkeltette az érdeklődésed és többet szeretnél megtudni, keress bennünket a honlapunkon található elérhetőségeinken.